Pęknięty ekran w czytniku? Takie rzeczy – pomyślałem – zdarzają się innym, ale nie mi

Zwykły styczniowy poranek, wsiadam do tramwaju znajduje miejsce siedzące. Wyjmuję czytnik…

Uszkodzenie ekranu w Kindle Classic

a tu bach… i nie ma czytania.

Część ekranu zastygła na wygaszaczu, na pozostałej pojawiły się paski. Uszkodzenie ekranu – czarny sen e-czytelnika. Po sześciu latach wiernej i nienagannej służby mój zgrzebny Kindle Classic odmówił posłuszeństwa.

Na powierzchni ekranu nie dopatrzyłem się żadnych rys czy pęknięć. Uszkodzenie wygląda inaczej niż w przypadku ekranów LCD. W E Ink na „martwej” części zostaje ostatnio odtwarzany obraz.

Czytnik Kindle 4 z uszkodzonym ekranem
Kindle 4 z uszkodzonym ekranem w trakcie uśpienia

Jak to się stało? Czytnik był w okładce. Ostatni raz korzystałem z niego dwa dni wcześniej. Był w plecaku i prawdopodobnie został uszkodzony wskutek przypadkowego uderzenia lub nacisku. Tu mała rada: nie zabierajcie czytnika na imprezę!

Grafitowy Kindle 4 (Classic) trafił na rynek w 2011. Ja swój egzemplarz kupiłem we wrześniu 2012 r. Jego główne zalety to:

  • dostęp do ekosystemu Amazonu z bezprzewodową wysyłką e-booków na czytnik,
  • szybkość działania,
  • wygodna obsługa jedną ręką,
  • świetnie działający D-Pad,
  • dostępność i wygodne korzystanie ze słowników,
  • świetne wyszukiwaniem wg  frazy w całej zawartości czytnika

Główną zaletą Kindle Classic był fakt, że ręką, w której się go trzymało można było praktycznie zrobić wszystko, tj. zaznaczyć fragment tekstu, sprawdzić słowo w słowniku, otworzyć e-booka. Dlatego czytnik świetnie sprawdzał się w komunikacji miejsckiej, gdzie jedną ręką trzymałem się poręczy.

Uszkodzony ekran w Kindle Classic
Uszkodzony ekran w Kindle Classic

Z dostępnych na rynku czytników bezdotykowych czytników pozostały PocketBook Basic 3 i PocketBook Basic Lux 2, lżejsze, mniejsze z lepszym wsparciem dla plików PDF. Żaden z nich jednak pod względem wygody obsług nie dorównywał poczciwemu Kindle Classic.

Jaki czytnik teraz wybrać, kiedy na rynku nie ma nic, co by dorównywało nieboszczykowi Classicowi?

5 komentarzy:

  1. A może kupić używanego Classica? Ewentualnie wymienić ekran w uszkodzonym? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba raczej to pierwsze, biorąć pod uwagę, że nie mam szczególnych talentów manualnych.

      Usuń
  2. Możliwe, że to nie ekran jest uszkodzony, tylko połączenie ekranu z płytą główną. Warto poszukać serwisu naprawy telefonów lub podobnego. Przy odrobinie szczęścia, może się okazać, że naprawa zamknie się w kwocie 50 zł.

    OdpowiedzUsuń
  3. Czy folia ochroną pogorszy komfort czytania?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nigdy nie próbowałem. Zakładam, że raczej nie poprawi. Może ochronić ekran przed zarysowaniem, ale nie przed uszkodzeniem matrycy w wyniku wstrząsu.

      Usuń